Swiftonomics, GDP és funflation

Dugig megtelt stadion néhány perccel az énekesnő színpadra lépése előtt
Alex Jayne | CC BY 3.0 | Wikimedia Commons
A közelmúltban megalkotott „swiftonomics” kifejezés Taylor Swift amerikai énekesnő The Eras Tour elnevezésű világturnéjának a különböző nemzetgazdaságokra gyakorolt hatását írja le. A turné 2023-ban rekordméretű, 1 milliárd dolláros bevételt hozott. A rajongók az Egyesült Államokban mindössze hat hónap leforgása alatt 5 milliárd dollárnyi összeget költöttek el arra, hogy részt tudjanak venni a koncertsorozaton, és költekezésük több város GDP-jére szabad szemmel is látható hatással volt. Jelentős gazdasági növekedést eredményeztek Swift szingapúri szereplései is. Az énekesnő a nyár folyamán Európában folytatta a körútját, és a szakértők, illetve a fellépései helyszínéül szolgáló városok itt is a statisztikákban jól kimutatható gazdasági növekedésről számoltak be.
Taylor Swift turnéja a pandémia után indult, vagyis abban az időszakban, amikor az amerikai háztartások megtakarításai rekordmagasságokba emelkedtek, a turizmus viszont komoly mértékben visszaesett. Az amerikai Swift-koncertek résztvevői átlagosan 1327 dollárt költöttek utazásra, szállásra, étkezésre és reklámtermékekre, érezhetően felpezsdítve ezzel a fellépéseknek helyet adó városok turizmusát. Néhány példa: Los Angeles megye GDP-jét az ottani hat Swift-koncert 320 millió dollárral, míg a térség foglalkoztatottjainak számát 3300 fővel gyarapította, a helyiek keresete pedig összesen 160 millió dollárral lett több. Colorado GDP-je 140 millióval, Cincinnati bevételei 92 millióval nőttek, Kansas City pedig 48 millió dollárt zsebelt be. A turné az Egyesült Államok gazdaságát összesen mintegy 5 milliárd dollárral növelte, de ez a szám a fogyasztók közvetett kiadásaival együtt akár a 10 milliárdot is elérheti.
Swift márciusban Szingapúrban koncertezett, és ennek köszönhetően az ország GDP-je az első negyedévben 2,7%-kal nőtt az előző év ugyanezen időszakához képest. A májusi előrejelzések szerint a turizmusból származó bevételek 2024-ben várhatóan 27,5 milliárd és 29 milliárd, míg a nagy koncertekből származó bevételek 350 és 450 millió szingapúri dollár között mozognak. Szingapúr GDP-jének megugrásához Taylor Swift mellett a Coldplay nevű brit rockbanda és az amerikai énekesnő, Beyoncé koncertjei is hozzájárultak.

A szingapúri Marina Bay Sands nevű szórakozóközpont egész programsorozatot épített a koncertek köré – ennek az itteni hotelnek a csomagjai 10 ezer szingapúri dollártól indultak, és mind elkeltek
GeorgeTan#5 | közkincs | Flickr
Swift a nyár folyamán Európa 18 városában is több mint 50 telt házas koncertet adott. A turnét Párizsban kezdte, és augusztusban Londonban zárta. A szakértők előzetes várakozása az volt, hogy a kontinens közlekedési hálózatai segítik a helyszínekre való könnyebb eljutást, így a koncertek Európa-szerte jelentős bevételt generálnak, s emiatt az előző évi amerikai turnéhoz képest még nagyobb lesz a gazdasági hatásuk. A prognózisok azonban azt is felvetették, hogy bár a turné gazdasági hatása más kulturális eseményekhez képest várhatóan tényleg komoly lesz, az adott országok piacának éves teljesítményéhez viszonyítva viszont nem lesz számottevő. A koncertkörút során végül a vendéglátás iránti keresletnövekedés nemcsak a helyi gazdaságokat lendítette fel, hanem az inflációt is növelte: Svédország májusi inflációs eredménye az énekesnő látogatása miatt a vártnál 0,1%-kal lett magasabb, Párizsban pedig a koncertek hetén 36%-kal drágábban lehetett szobát foglalni az előző év azonos időszakához képest. Stockholmban egyébként már tavaly is tapasztaltak hasonló jelenséget, amikor Beyoncé adott koncertet a városban.
Az Egyesült Királyságban 4 helyszínen és 15 este adott koncertet az amerikai énekesnő. A Barclay’s előzetes számításai szerint idén mindez összesen 997 milliárd fonttal növeli a brit gazdaságot. 2023 júliusában, amikor Swift elkezdte a koncertjegyek értékesítését, a britek 15,8%-kal többet költöttek szórakozásra, mint az előző év azonos időszakában. Ha a 2023-as év egészét nézzük, akkor a szórakoztatási szektor 7,5%-kal nőtt, a koncertekre és élő showműsorokra fordított kiadások pedig 8,6%-kal emelkedtek.
A The Eras Tour gazdasági hatásai Taylor Swift népszerűsége mellett a fogyasztói szokások változását is bizonyítják. A jelenségnek már neve is van: „funflation”. Kiváltó oka pedig az, hogy a Covid19 járvány alatt megemelkedtek az emberek megtakarításai, és ebből az elmúlt időben többet költöttek szórakozásra. A Taylor Swift világkörüli turnéihoz hasonló élő zenei események és az egyéb kulturális rendezvények körüli lelkesedés tehát nem anomália, hanem egy trend kezdetét jelzi.