Blog

Swiftonomics, GDP és funflation

Dugig megtelt stadion néhány perccel az énekesnő színpadra lépése előtt

Alex Jayne | CC BY 3.0 | Wikimedia Commons

A közelmúltban megalkotott „swiftonomics” kifejezés Taylor Swift amerikai énekesnő The Eras Tour elnevezésű világturnéjának a különböző nemzetgazdaságokra gyakorolt hatását írja le. A turné 2023-ban rekordméretű, 1 milliárd dolláros bevételt hozott. A rajongók az Egyesült Államokban mindössze hat hónap leforgása alatt 5 milliárd dollárnyi összeget költöttek el arra, hogy részt tudjanak venni a koncertsorozaton, és költekezésük több város GDP-jére szabad szemmel is látható hatással volt. Jelentős gazdasági növekedést eredményeztek Swift szingapúri szereplései is. Az énekesnő a nyár folyamán Európában folytatta a körútját, és a szakértők, illetve a fellépései helyszínéül szolgáló városok itt is a statisztikákban jól kimutatható gazdasági növekedésről számoltak be.

Taylor Swift turnéja a pandémia után indult, vagyis abban az időszakban, amikor az amerikai háztartások megtakarításai rekordmagasságokba emelkedtek, a turizmus viszont komoly mértékben visszaesett. Az amerikai Swift-koncertek résztvevői átlagosan 1327 dollárt költöttek utazásra, szállásra, étkezésre és reklámtermékekre, érezhetően felpezsdítve ezzel a fellépéseknek helyet adó városok turizmusát. Néhány példa: Los Angeles megye GDP-jét az ottani hat Swift-koncert 320 millió dollárral, míg a térség foglalkoztatottjainak számát 3300 fővel gyarapította, a helyiek keresete pedig összesen 160 millió dollárral lett több. Colorado GDP-je 140 millióval, Cincinnati bevételei 92 millióval nőttek, Kansas City pedig 48 millió dollárt zsebelt be. A turné az Egyesült Államok gazdaságát összesen mintegy 5 milliárd dollárral növelte, de ez a szám a fogyasztók közvetett kiadásaival együtt akár a 10 milliárdot is elérheti.

Swift márciusban Szingapúrban koncertezett, és ennek köszönhetően az ország GDP-je az első negyedévben 2,7%-kal nőtt az előző év ugyanezen időszakához képest. A májusi előrejelzések szerint a turizmusból származó bevételek 2024-ben várhatóan 27,5 milliárd és 29 milliárd, míg a nagy koncertekből származó bevételek 350 és 450 millió szingapúri dollár között mozognak. Szingapúr GDP-jének megugrásához Taylor Swift mellett a Coldplay nevű brit rockbanda és az amerikai énekesnő, Beyoncé koncertjei is hozzájárultak.

A szingapúri Marina Bay Sands nevű szórakozóközpont egész programsorozatot épített a koncertek köré – ennek az itteni hotelnek a csomagjai 10 ezer szingapúri dollártól indultak, és mind elkeltek

GeorgeTan#5 | közkincs | Flickr

Swift a nyár folyamán Európa 18 városában is több mint 50 telt házas koncertet adott. A turnét Párizsban kezdte, és augusztusban Londonban zárta. A szakértők előzetes várakozása az volt, hogy a kontinens közlekedési hálózatai segítik a helyszínekre való könnyebb eljutást, így a koncertek Európa-szerte jelentős bevételt generálnak, s emiatt az előző évi amerikai turnéhoz képest még nagyobb lesz a gazdasági hatásuk. A prognózisok azonban azt is felvetették, hogy bár a turné gazdasági hatása más kulturális eseményekhez képest várhatóan tényleg komoly lesz, az adott országok piacának éves teljesítményéhez viszonyítva viszont nem lesz számottevő. A koncertkörút során végül a vendéglátás iránti keresletnövekedés nemcsak a helyi gazdaságokat lendítette fel, hanem az inflációt is növelte: Svédország májusi inflációs eredménye az énekesnő látogatása miatt a vártnál 0,1%-kal lett magasabb, Párizsban pedig a koncertek hetén 36%-kal drágábban lehetett szobát foglalni az előző év azonos időszakához képest. Stockholmban egyébként már tavaly is tapasztaltak hasonló jelenséget, amikor Beyoncé adott koncertet a városban.

Az Egyesült Királyságban 4 helyszínen és 15 este adott koncertet az amerikai énekesnő. A Barclay’s előzetes számításai szerint idén mindez összesen 997 milliárd fonttal növeli a brit gazdaságot. 2023 júliusában, amikor Swift elkezdte a koncertjegyek értékesítését, a britek 15,8%-kal többet költöttek szórakozásra, mint az előző év azonos időszakában. Ha a 2023-as év egészét nézzük, akkor a szórakoztatási szektor 7,5%-kal nőtt, a koncertekre és élő showműsorokra fordított kiadások pedig 8,6%-kal emelkedtek.

A The Eras Tour gazdasági hatásai Taylor Swift népszerűsége mellett a fogyasztói szokások változását is bizonyítják. A jelenségnek már neve is van: „funflation”. Kiváltó oka pedig az, hogy a Covid19 járvány alatt megemelkedtek az emberek megtakarításai, és ebből az elmúlt időben többet költöttek szórakozásra. A Taylor Swift világkörüli turnéihoz hasonló élő zenei események és az egyéb kulturális rendezvények körüli lelkesedés tehát nem anomália, hanem egy trend kezdetét jelzi.

Érdekelnek további elemzéseink?
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Széchényi 2020