Blog

Az elektromos járművek kínai térnyerése, az üzemanyag iránti kereslet és a globális olajpiac

Kínában már a benzinkutakon is érezhető a villanyautóboom. Az ország elektromosjármű-piaca komoly fordulóponthoz érkezett, ez pedig jelentős hatással van a kínai üzemanyag-keresletre és a globális olajpiacra. Az elektromos és hibrid járművek értékesítése most először haladta meg a hagyományos üzemanyaggal működő autókét, és az országszerte megszaporodó elektromos töltőállomások egyértelműen jelzik a közlekedési szektor átalakulásának irányát.

 

Az elektromos járművek forradalma

Kínában az elektromos autók gyors terjedése váratlan mértékben fogja vissza az üzemanyag iránti keresletet. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint a kínai benzinfogyasztás 2023 és 2030 között évente átlagosan 2,1%-kal csökkenhet, a CITIC Futures kínai brókercég pedig egyenesen évi 4-5%-os visszaeséssel számol. A gázolaj iránti kereslet 2019-ben érte el a csúcsát, és 2030-ig évente akár 3-5%-kal is mérséklődhet, főként az elektromos és a cseppfolyósított földgázzal működő járművek növekvő használata miatt.

Peking egy évtizede indította el az elektromos járművek terjedését ösztönző programját, ma pedig már Kína járműállományának jelentős részét a belső égésű és villanymotort egyaránt használó, hálózatról is tölthető plug-in hibridek (PHEV) alkotják. Bár ezek kisebb mértékben továbbra is fenntarthatják az üzemanyag iránti keresletet, nem egyértelmű, hogy tulajdonosaik az elektromos hajtás mellett milyen arányban támaszkodnak a benzinre vagy a dízelre. A 2024-ben eladott új autók több mint fele szintén elektromos vagy hibrid meghajtású: a júliusi és az augusztusi értékesítési adatok szerint az elektromos járművek aránya idén az 50%-ot is meghaladta. Ez a közlekedési szektorban napi 400 ezer hordónyi olajkereslet-csökkenést eredményezett, és tovább fokozhatja a hagyományos üzemanyagok felvevőpiacának zsugorodását. A kínai építőipar tartós visszaesése szintén hatással van az üzemanyagpiacra. Az új építkezések száma 2021 óta drasztikusan megcsappant, ez pedig elsősorban a gázolaj-felhasználást érinti, hiszen ez jelenti a munkagépek és a teherautók legfőbb üzemanyagát. 2024 második negyedévében a gázolaj-felhasználás éves összevetésben közel 5%-kal csökkent, tovább rontva ezzel a fosszilis üzemanyagok piacának kilátásait.

 

Globális olajpiaci hatások

Az IEA adatai alapján Kína az elmúlt két évtizedben meghatározó szerepet játszott a globális olajkereslet növekedésében, ám 2024-ben olajpiacának előző évhez viszonyított bővülése várhatóan csak 1,1% lesz (ez mindössze napi 180 ezer hordót jelent). Hasonló tendencia figyelhető meg világszinten is, hiszen az olaj iránti globális kereslet szintén lassuló ütemben bővül: míg növekedésének mértéke 2023-ban még 2,1% volt, addig 2024-ben az elemzői várakozások szerint már csak 0,9% körül lesz. A globális olajpiacot a kínai kereslet visszaesése is jelentősen átrendezi. Bár az itteni csökkenést India és Délkelet-Ázsia növekvő kereslete részben ellensúlyozhatja, ennek léptéke nem összemérhető a kínai felvevőpiac bővülésének korábbi mértékével. 2013 és 2023 között ugyanis a feltörekvő ázsiai gazdaságok olajfogyasztása napi 2,5 millió hordóval emelkedett, szemben Kína 6 millió hordós növekményével. Indiában – a világ jelenleg leggyorsabban fejlődő feltörekvő gazdaságában – például 2024-ben mindössze napi 200 ezer hordóval nőtt a kereslet, vagyis az ottani fogyasztás még most is csupán a kínai harmadát teszi ki, mivel az ország gazdasági modellje kevésbé támaszkodik az olajintenzív ágazatokra.

 

 

 

A globális trendek egyértelműen jelzik, hogy az elektromos járművek térnyerése máshol is jelentős hatást gyakorol az üzemanyag-keresletre, és ennek a hatásai igen szerteágazók. Kaliforniában például a keresletcsökkenés már kezd komoly anyagi veszteséget okozni az helyi kormányzatnak, eddig ugyanis az üzemanyagra kivetett adó az állam bevételeinek jelentős pillérét képezte. Ezt ellensúlyozandó a helyi vezetés most azt tervezi, hogy a kieső forrásokat az elektromos autók mérföldalapú adóztatásával pótolja. Hasonló kormányzati intézkedéseket vezettek be például Új-Zélandon és Izraelben, mivel ebben a két országban 2024 tavaszától már a tisztán elektromos hajtású, illetve a plug-in hibrid járművek tulajdonosainak is fizetniük kell az úthasználat, illetve a megtett kilométerek után. Az Egyesült Királyságban pedig 2025 áprilisától az elektromos járművek után is be kell fizetni azt az adót, amelyet eddig csak a belső égésű motoros járművek után kellett. Mindez jól mutatja, hogy az üzemanyagpiac szűkülése hosszú távon az adózási és szabályozási rendszerekre is hatással lesz majd.

Érdekelnek további elemzéseink?
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Széchényi 2020