Az elektromos járművek casco biztosítása
Habár tény, hogy hazánkban adózási szempontból rendkívül előnyös elektromos autót vásárolni és fenntartani, a járműkategóriához kapcsolódó más kiadási tételek jelentősen meghaladhatják azt a mértéket, amelyet a belső égésű motorral működő társaik esetében megszokhattunk. Ilyen tételeknek minősülnek a biztosítások egyes fajtái is: míg a kötelező biztosítások esetében maximum pár ezer forint a különbség, az elektromos járművek casco biztosításának ára még jelentősebb önrész mellett is sokkal magasabb, mint a robbanómotorral szerelteké. Blogbejegyzésünk példákon keresztül igyekszik bemutatni, hogy idén nyáron felvett mintáink alapján mekkora járulékos költségekkel kell számolnia annak, aki elektromos autójára casco biztosítást kíván kötni.
A drágább casco okai
Több oka is van annak, hogy az elektromos járműveknél jelentősen drágább casco biztosítással kell számolnunk, mint robbanómotoros társaik esetében. Ezeket a következő pontokban lehet összefoglalni:
a) A leginkább kézenfekvő ok a vételi ár: az elektromos autók átlagárai nagyságrendileg 40-50%-kal magasabbak, mint a robbanómotoros járműveké, és ezt a casco biztosítás díja is leköveti.
b) Az elektromos járművek javításához olyan speciális szakértelem és felszerelés szükséges, amivel ma még kevesen rendelkeznek. Az eladások számának további növekedésével azonban várhatóan a javítási költségek, s így a casco biztosítás díjai is csökkenni fognak.
c) A biztosítási díjakat befolyásoló harmadik tényező az akkumulátor, ezt ugyanis költséges lehet cserélni. A biztosítótársaságok gyakran eltérően állnak azokhoz az elektromos járművekhez, amelyek akkumulátorai hasznos élettartamuk végéhez érkeztek, a meghibásodott akkumulátor ugyanis befolyásolhatja a jármű teljesítményét, és növelheti a balesetek kockázatát.
d) A fentiek mellett az elektromos autók birtoklásával olyan egyedi kockázatok is járnak, amelyek a hagyományos gépkocsik esetében nem értelmezhetők. Fennáll például azon elektromos tüzek veszélye, amelyek a jármű teljes megsemmisüléséhez vezetnek. A biztosítótársaságok ebből kiindulva speciális kötvényekkel rendelkezhetnek az ilyen egyedi kockázatok fedezésére.
e) A robbanómotoros járművek biztosításához hasonlóan elektromos társaik esetében is fontos szempont továbbá, hogy milyen a biztosítást kötő tulajdonos vagy az üzembentartó háttere és mekkora az autó teljesítménye. Hagyományosan egy vidéken élő, 30 évnél idősebb, több éve balesetmentesen vezető biztosított kisebb teljesítményű és értékű járművének a díja a legalacsonyabb.
Problémák az EV-k cascója kapcsán
Az egyes elektromos járművek cascóinak feltérképezésekor gondot jelent, hogy alapból sem alacsony, átlagosan 17–30 millió forint közötti áruk és a teljesítményük növekedésével arányosan csökken a rendelkezésre álló casco biztosítások száma: az olyan prémiummárkákra, mint a BMW vagy a Tesla, a legtöbb biztosító nem is kínál ajánlatot. Az ország legnagyobb biztosításközvetítőjének, a Netrisknek a keresője a 736 kW, vagyis 1 000 LE fölötti teljesítményű járművekre (mint amilyen például a Tesla legújabb, Model S Plaid AWD modellje is) egyszerűen nem ad ki elérhető biztosítást.[1]
Ez két szempontból is problémás. Egyrészt mivel idővel elkerülhetetlen lesz a nagyobb teljesítményű elektromos autók egyre jelentősebb arányú piacra kerülése, másrészt pedig azért, mert a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz kapcsán kiírt pályázatokból finanszírozott elektromos járművek esetében kötelező elem, hogy azok a teljes fenntartási időszak alatt (azaz a projekt befejezésétől számított három évig) teljes körű casco biztosítással rendelkezzenek.[2] Mindez egyértelmű nehezítő tényezőként jelenik meg a fosszilis energiahordozókkal működő járművek elektromos változatokkal történő felváltására irányuló folyamatban.
Gyakorlati példák
A fent felsorolt szempontok és anomáliák miatt az anyag összeállításakor igyekeztünk minél szélesebb körben felmérni az elektromos járművek casco biztosításainak az árát.[3] Ennek alapján egy A00 bónuszfokozattal rendelkező természetes személy által normál felhasználási céllal vásárolt elektromos jármű esetén 10%-os, 200 ezer forintos önrésszel számolva a következő éves díjakkal lehet kalkulálni: