Az elektromos és a hibrid autók értékesítési részaránya Magyarországon
Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai alapján a Magyarországon 2023-ban forgalomba helyezett autók 52,3%-a rendelkezett elektromos hajtással. Ez 2024 első nyolc hónapjában 57,7%-ra növekedett; ezzel hazánk EU-s szinten az 5. helyet foglalja el. A tisztán elektromos (BEV), illetve az elektromosan tölthető (BEV és PHEV) autók esetében viszont 7,2%-os, illetve 12,3%-os értékesítési részarányunkkal az unió középmezőnyében, a 13. helyen állunk.
A hazai nyilvános források (BM, KSH) adatai
Az elektromos hajtással rendelkező autókat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), illetve a BM típusokra bontva tartja nyilván. A KSH két különálló nyilvános adatbázissal rendelkezik:
- Magyarországon forgalomban lévő autók a főbb hajtástípusok szerint (benzin, dízel, hibrid, elektromos, gázüzemű, egyéb) éves bontásban,
- Magyarországon először forgalomba helyezett gépjárművek összesített száma negyedéves bontásban.
A KSH nyilvános adatközlései közül tehát az egyikben nincs információ az először forgalomba helyezett, illetve az onnan kivont gépjárművekről, a másikban pedig nincs részletes kategóriánkénti bontás. A Belügyminisztérium (BM) az alábbi két nyilvános adatbázissal rendelkezik:
- Magyarországon eddig kiadott új típusú rendszámtáblák száma havi bontásban,
- Magyarországon eddig kiadott zöld rendszámtáblák száma havi bontásban.
A BM-nek a „kiadott zöld rendszámtáblák számáról”, illetve a „kiadott új típusú rendszámtáblák számáról” szóló statisztikái csak a kiadott rendszámok mennyiségét mutatják, de a visszavontakét már nem. Tehát a forgalomból véglegesen kivont zöldrendszámos járműveket a BM nem vonja le a saját adataiból, a KSH viszont igen. Ezenfelül a BM nyilvános adatközléseiben nem szerepelnek külön kategóriaként a hibrid, a belső égésű motoros, illetve egyéb gépjárművek.
A nyilvános nemzetközi adatok (ACEA)
Az új autók üzembe helyezéséről az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) rendelkezik nyilvános, típusonkénti, az Európai Unió 27 tagállamára vonatkozó összehasonlítással. A 2. táblázat mutatja be a 2023. január és augusztus, valamint a 2024. január és augusztus közötti autóeladásokat, illetve az egyes hajtástípusok magyarországi részarányát. A táblázatban megfigyelhető, hogy a tisztán elektromos autók értékesítési részaránya több mint 2 százalékponttal emelkedett (5,1%-ról 7,2%-ra), az összes autóértékesítés pedig több mint 8 százalékponttal nőtt. Ez darabszámra vetítve több mint 50%-os növekedést jelent a tisztán elektromos járművek eladásában. Ugyan a plug-in hibrid autók értékesítési részaránya 0,1 százalékponttal csökkent (5,1%-ra), értékesített mennyiségük növekedett. Így ha a tölthető hibrid autók részarányát szeretnénk megvizsgálni, akkor kereken 2 százalékpontos a növekedés. Vagyis a 2024 januárja és augusztusa között értékesített autók 12,3%-a elektromosan tölthető. Az is megfigyelhető, hogy az elektromos vagy elektromos rásegítéssel rendelkező autók közül a legnagyobb értékesítési részaránnyal (45,4%) a full és a mild hibrid járművek rendelkeznek; ez utóbbi kategóriában a tavalyi értékhez képest 6 százalékpontos a növekedés. Összegezve: az idén újonnan értékesített összes autó 57,7%-át segíti valamilyen elektromos hajtás.[1]

Az ACEA által készített autóértékesítési statisztika kategóriánkénti bontásban (2024. január–augusztus, 2023. január–augusztus)
A 2024. január–augusztus közötti időszak újautó-értékesítési statisztikái alapján a tisztán elektromos járművek (BEV), a tölthető hibrid járművek (PHEV) és az akkumulátoros hibrid járművek (HEV) piaci részesedése és helyezése jelentős eltéréseket mutat az EU különböző országai között. A tisztán elektromos autók értékesítési részaránya Dániában a legmagasabb: 46,9%. A második helyen Svédország áll 32,4%-kal, a harmadik helyezett Hollandia pedig 31,4%-ot ért el. 7,2%-os arányával Magyarország a 13. helyet foglalja el. A tölthető járművek (BEV, PHEV) esetében viszont 55,7%-os összesített részesedésével már Svédország vezeti a rangsort. Őt követi Dánia 51,1%-kal, valamint Finnország 47,0%-kal. 12,3%-os arányával Magyarország itt is a 13. helyen áll. A ranglista az elektromos hajtással rendelkező autók esetében (azaz a full és lágy hibrid autók számításba vételével) azonban teljesen felborul. Itt a sort Finnország vezeti 79,9%-kal, majd őt követi Hollandia 75,3%-kal, illetve Dánia 69,4%-kal. 57,7%-os részarányával Magyarország az 5. helyezett.
Összességében elmondható, hogy a magyarországi újautó-értékesítések 45,4%-a tartozik a full vagy a mild hibrid kategóriába. Ha ehhez a tisztán elektromos és a tölthető hibrid autók számát is hozzáadjuk, az elektromos vagy elektromos rásegítésű autók részaránya már 57,7%-ra emelkedik. Ezek az adatok azt tükrözik, hogy Magyarországon nő a környezetbarát új járművek iránti kereslet. Bár a nem tölthető hibrid autók gyorsforgalmi használata nem jár olyan jelentős kibocsátáscsökkenéssel, mint a tölthető elektromos járműveké, a korábban említett városi fogyasztási értékeikkel fontos szerepet játszanak a fenntartható közlekedés felé vezető átmenetben.
[1] Ezek a tisztán elektromos, a plug-in (azaz a tölthető) hibrid, a full hibrid és a lágy hibrid autók.